شرکت پاسارگاد شیمی الوند

تلفن

موبایل

آدرس

تهران - عباس آباد - خیابان بهشتی - بلوار صابون چی - کوچه مبینی - پلاک 18 - واحد 1

فروش مواد اولیه دارویی

بخش مهمی از صنایع شیمیایی کشور به بخش مواد اولیه دارویی اختصاص دارد. مواد وابسته به ترکیبات دارویی در گذشته تنها از گیاهان و حیوانات تهیه می شد. اما امروزه داروهای فراوانی بر طبق فرآیندهای شیمیایی تولید می شوند، بنابراین به مواد اولیه شیمیایی متفاوت برای تولید دارو نیاز است. همیشه یکی از دغدغه های اصلی کشور شیوه تولید دارو باکیفیت و به طور مداوم است اما بر اساس شرایطی که وجود دارد خیلی مواقع درگیر تحریم ها می شویم و این امکان وجود ندارد.  مواد اولیه دارویی یکی از الزامات برای تولید داروهای ضروری در کشور است که اغلب آنها هم در داخل تولید می شود.

اگر بخواهیم به طور کلی مواد مورد نیاز برای صنایع دارویی را نام ببریم می توان به مواد موثره دارو، مواد اولیه دارویی، افزودنی های داروسازی و یک سری مواد جانبی ضروری برای داروسازی اشاره کرد. آنچه در تولید مواد دارویی، خط اول تولید محسوب می شود، تهیه عناصر مورد نیاز به کار رفته در فرمولاسیون اصلی دارو می باشد.

مواد اولیه دارویی می تواند از منابع مختلف طبیعی و مصنوعی استخراج یا مشتق شده باشد. بطور کلی مواد دارویی از املاح و یک سری مواد فعال ساخته می شوند. در هر نوع دارو با توجه به مشخصات آن یک یا چند ماده فعال دارویی به کار می رود. حال این مواد اولیه دارویی فعال (APIs) چه نوع موادی هستند؟ مواد دارویی فعال که اصطلاحا حجم فعال هم به آن گفته می شود در واقع همان مواد اولیه فعال بیولوژیکی هستند که در صنایع دارویی به کار می روند. در هر دارو بسته به نوع آن و مخلوط مواد مورد استفاده، تحت تعریف یک API  قرار می گیرد. داروها معمولا از نظر API و سایر مواد متشکله تحت نظر اداره غذا و دارو و توسعه و تحقیقات صنایع دارویی ایالات متحده آمریکا قرار دارند و از این طریق تایید می شوند.

با مشکلاتی که پس از تهدیدها و تحریم ها برای واردات مواد اولیه  در بخش دارو به وجود آمد تولید داروها در بعضی بخش ها با مشکلات عدیده مواجه شد در نتیجه ناگزیر واردات مواد اولیه دارویی روی چین و هند و کشورهای آسیایی تمرکز کرد. در حال حاضر با گسترش ارتباطات با کشورهای آسیایی این واردات از چین و هند و امارات انجام می شود و در مواردی هم از ترکیه، کره جنوبی، ژاپن، قطر، عربستان صعود و مالزی خرید مواد اولیه دارویی پیگیری می شود.

شرکت های داروسازی که در واردات و فروش مواد اولیه دارویی فعالیت دارند، معمولا در زمینه های تحقیق و توسعه روی داروهای ضد سرطان،تحقیقات بیولوژیکی مولکولی،بیولوژی سیستمی،فناوری های نانو و بایو، فرمولاسیون های دارویی، فروش مواد اولیه آرایشی و بهداشتی و تولید مواد اولیه دارویی و فرمولاسیون های دارویی با ارزش افزوده بالا نیز فعال هستند. البته برخی از مواد اولیه دارویی توسط شرکت های داخلی تولید می شوند و برای تولید محصول نهایی به شرکت های داروسازی ارسال می شوند.

چه نوع مواد اولیه دارویی در داخل کشور تولید می شوند؟

شرکت های تولید مواد اولیه دارویی معمولا مجهز به سه پلنت اصلی دارویی با ظرفیت تولیدی بالغ بر 250 هزار تن مواد اولیه دارویی می باشند و از طرفی پلنت اختصاصی برای تولید مواد اولیه داروهای استروئیدی و هورمونی نیز دارند. در حال حاضر برخی داروها و مواد اولیه دارویی که پیش از تحریم ها از کشورهای اروپایی وارد می شدند به کمک دانشمندان داخلی شبیه سازی شده اند. تولید مواد اولیه دارویی با کیفیت و اطمینان بالا موجب شده است که با جایگزینی داروهای خارجی با نوع ایرانی آن، نه تنها پیشرفت های وسیعی در حوزه تولید این مواد ایجاد شود بلکه این محصولات ضروری و حیاتی با قیمت تمام شده بسیار مناسب تری در اختیار شرکت های داروسازی و داروخانه ها قرار می گیرند.

در حال حاضر هر یک از شرکت های فعال در حوزه دارویی به طور میانگین با تولید 250 قلم مواد موثره دارویی و شیمیایی و در ضمن در اختیار داشتن تجهیزات بسته بندی، بیش از 50 درصد از کل مواد موثر دارویی مورد نیاز کشور را در صنعت داروسازی داخلی تامین و توزیع می کنند.

با توجه به اینکه کیفیت این داروها به طور مستقیم با سلامت بیماران در ارتباط است این تولیدات به طور مستمر در حال افزایش کیفیت بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی می باشند. علاوه بر پایبندی بر تعهد در بخش تولید مواد اولیه دارویی و شیمیایی، فعالیت این شرکت ها باعث ارتقا و توسعه علوم و فناوری روز آمد در داخل کشورخواهد شد.


آدرس

تهران - عباس آباد - خیابان بهشتی - بلوار صابون چی - کوچه مبینی - پلاک 18 - واحد 1

تلفن

موبایل